ΣΔΕ ΔΕΛΤΑ Erasmus Επιμόρφωση στη διαχείριση πολυπολιτισμικών τάξεων

Επιμόρφωση στη διαχείριση πολυπολιτισμικών τάξεων

Οι τάξεις των σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας εμφανίζουν τελευταία στοιχεία πολυπολιτισμικότητας και η επιμόρφωση των εκπαιδευτών είναι απαραίτητη. (Το άρθρο έχει δημοσιευτεί στην ψηφιακή πλατφόρμα Epale για την εκπαίδευση ενηλίκων).

Οι εκπαιδευτικοί του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας ΔΕΛΤΑ παρακολουθήσαμε το επιμορφωτικό σεμινάριο «Facing Diversity: Intercultural Classroom Management» που υλοποιήθηκε στη Βαρκελώνη στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ που υλοποιούμε για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Το σεμινάριο αφορούσε την αντιμετώπιση της διαφορετικότητας και τη διαχείριση της διαπολιτισμικότητας μέσα στη σχολική τάξη. Συμμετείχαν συνολικά 12 εκπαιδευτές από την Ελλάδα τη Γερμανία και τη Φινλανδία. Μέσα από την παρουσίαση των φορέων που εκπροσωπούσαμε, έγινε συζήτηση τόσο για την διαφορετική κουλτούρα τις κάθε περιοχής, τις συνήθειες και τις συμπεριφορές των εκπαιδευομένων, όσο και για τις μεθόδους ανάπτυξης ενταξιακής κουλτούρας στο σχολείο. 

Η παρακολούθηση του προγράμματος αποδείχθηκε ιδιαιτέρως ωφέλιμη καθώς μέσα από εκπαιδευτικές δράσεις, ήρθαμε σε επαφή με νέες προσεγγίσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία, που εστιάζουν σε εντόνως διαφοροποιημένα εκπαιδευτικά σύνολα. Μεταξύ των γνώσεων που αποκτήθηκαν ξεχωρίζουν κάποιες προτάσεις διδακτικών τεχνικών που, εκτός του ενδιαφέροντος που έχουν, δείχνουν να είναι εφαρμόσιμες στην ελληνική πραγματικότητα που διέπεται από τον χαρακτήρα της διαφορετικότητας, περισσότερο σε πολιτισμικό επίπεδο, καθώς στις τάξεις των ελληνικών ΣΔΕ φοιτούν εκπαιδευόμενοι από διάφορες χώρες και περισσότερων της μίας θρησκειών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι τεχνικές διασύνδεσης των διαφορετικών εκπαιδευομένων που μας παρουσιάστηκαν, των οποίων η χρήση αποβλέπει στη γνωριμία εκπαιδευόμενων διαφορετικού πολιτισμικού υπόβαθρου και στη συνεργασία αυτών, προκειμένου να πετύχουν έναν κοινό στόχο. Αυτές οι τεχνικές φαίνονται ικανές να αποτελέσουν το σημείο εκείνο στο οποίο θα συναντηθούν οι διαφορετικοί εκπαιδευόμενοι των ελληνικών ΣΔΕ και θα λειτουργήσουν ως ομάδα για την επίτευξη ενός κοινού στόχου. Ωστόσο, ο εκπαιδευτικός στόχος που φαίνεται επιτεύξιμος σε αυτή την περίπτωση είναι η συνδιαλλαγή μεταξύ των εκπαιδευομένων και η γνωριμία μεταξύ τους, προκειμένου να δημιουργηθεί το υπόβαθρο εκείνο που θα γκρεμίσει πιθανές προκαταλήψεις του ενός απέναντι στον άλλο και δισταγμούς στην κοινωνικοποίηση μεταξύ τους.

Erasmus

Εκτός από την γνωριμία μας με νέες εκπαιδευτικές μεθόδους και προσεγγίσεις, το πρόγραμμα μετέδωσε επιτυχώς τη νοοτροπία της κατάργησης των πολιτισμικών φραγμών, κάτι που είναι αναγκαίο για τη διαχείριση πολυπολιτισμικών τάξεων και μετατροπή τους σε διαπολιτισμικών. Ταυτόχρονα, η γνωριμία με την έννοια της συμπερίληψης με τον τρόπο που παρουσιάστηκε στο πρόγραμμα αποδεικνύεται ιδιαίτερα βοηθητική στη διαδικασία που εκκινά από την ενσωμάτωση των εκπαιδευομένων, στη συμπερίληψή τους στη μαθησιακή διαδικασία.

Έγινε εμβάθυνση σε θέματα όπως η συνεργατική μάθηση, η ενεργητική ακρόαση, η ενσυναίσθηση, η ενσυνειδητότητα μέσα από παραδείγματα και βιωματικές ασκήσεις. Επιπλέον, παρουσιάστηκαν και εφαρμόστηκαν δραστηριότητες που εξυπηρετούν ποικίλες επικοινωνιακές ανάγκες των εκπαιδευομένων με σκοπό την ανάπτυξη στέρεων διαπροσωπικών σχέσεων. Αποσαφηνίστηκαν οι έννοιες της πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης και της διαπολιτισμική εκπαίδευσης και αναφέρθηκαν οι στόχοι τους και διάφορες πρακτικές.

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *